Handledarutbildning

För att få övningsköra privat krävs det att både elev och handledare går en handledarkurs på trafikskola. Eleven kan vara minst 15 år och 9 månader för att få gå utbildningen. Handledaren måste vara 24 år och ha haft körkort för körkortsklass B under minst fem av de senaste tio åren. Efter att du har gått kursen ansöker du om handledartillstånd online på www.transportstyrelsen.se/korkort

Utbildningen är 3 timmar lång och fullföljd kurs är giltig i fem år. Det är viktigt att du kommer i tid och ta med giltig legitimation.

Om körkortet varit återkallat vid något tillfälle de senaste tre åren finns det risk att handledaren inte godkänns.

På handledarutbildningen tipsar vi bland annat om hur ni kan lägga upp en utbildningsplan, lämpliga övningsområden, bra kursmaterial och vilka krav transportstyrelsen har. Dessutom får du som handledare insikt i trafiksäkerhetstänkande och miljövänligt körande.

Bokning av kurs gäller först då anmälan bekräftats av oss via mail eller telefon. Bokningen är bindande och avbokning ska ske senast fem arbetsdagar innan kurstillfället.

Om ni är flera personer som ska anmäla er går det bra att under meddelande skriva namn samt personnummer på resterande deltagare.

Giltig legitimation ska medtagas till kurs. Bokning kan inte ske av minderåriga under 18 år utan av målsman.

Välkomna!